Gratis Dienstverlening

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven?Nieuwsbrief

Linked-In

Meediscussiëren op LinkedIn? LinkedIn

Projecten Databank

Welke Bouwregie projecten zijn er in Nederland? Projecten Databank

Niet de ‘fiets’, maar de ‘fietser’ centraal: denken vanuit diensten in plaats van producten voor het beste plan

Hoe kun je als gemeente en/of vervoerder zorgen voor een zo efficiënt mogelijk ingerichte vervoersketen? Die vraag stond centraal bij de BouwRegieNetwerk Meet-Up ‘Mobiliteit’. Het thema van de middag was ‘Maak Plaats voor de Fiets’, want de fiets wint in Nederlandse steden nog steeds enorm aan populariteit. De vraag hoe al deze fietsers slim te faciliteren in een krappe stad, werd beetgepakt door de sprekers en ruim 40 aanwezige partijen (waaronder gemeenten zoals Utrecht, Arnhem, Amsterdam, Zwolle, Arnhem en Maastricht, maar ook andere organisaties zoals de UvA, Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Holland en Ministerie van Infrastructuur en Milieu) tijdens een interactieve bijeenkomst op het hoofdkantoor van Prorail te Utrecht.

Na een korte introductie vanuit NS en Prorail (door Kees Miedema en Wouter van Minderhout), namen sprekers Lisette Hoeke (Procap & NHTV), Meike Hendriks (Procap), Marcel Tousset (APPM) en Erik Tetteroo (APPM) het woord. Zij gaven presentaties over de rol van de fiets binnen het mobiliteitsvraagstuk. De fiets speelt namelijk een belangrijke rol vanwege de kenmerkende flexibiliteit, duurzaamheid en gemak van dit vervoersmiddel. En daar komt bij dat fietsen heel gezond én goedkoop is!

We hebben de belangrijkste take-aways van deze bijeenkomst voor u op een rij gezet:

  • Steeds meer reizigers zullen op weg naar het station de fiets pakken. Voor de ‘first mile’ wordt daarin voornamelijk gebruik gemaakt van de ‘eigen’ fiets, terwijl er voor de ‘last mile’ steeds vaker een leen-/OV-fiets wordt gebruikt. Diverse steden zijn bovendien bezig met het ontwikkelen van een deel-systeem, waardoor een fiets op een willekeurige plek opgehaald of weggezet kan worden. Dat is tot op heden met de OV-fiets namelijk nog niet mogelijk.
  • De fiets kan een reis met het openbaar vervoer verkorten, maar dan moet e.e.a. wel goed georganiseerd zijn. Als routes niet efficiënt zijn en de stallingsmogelijkheden niet goed geregeld, of te ver weg, zullen mensen minder snel op de fiets stappen.
  • Decentrale overheden dienen goed na te denken over hun precieze ambities. Wat voor stad of dorp wil je zijn en wat zijn de gevolgen daarvan voor de infrastructuur?
  • Overheden en vervoerders hebben daarin een faciliterende rol en dienen zich bewust te worden dat het niet de ‘fiets’ is die centraal moet staan in het beleid, maar de ‘fietser’. Dat betekent ook een verschuiving van het denken in producten, naar het denken in diensten. Bovendien is het, voor een goed eindresultaat, dus beter het fietsvraagstuk integraal te benaderen en alle betrokken afdelingen en budgetten hierin mee te nemen. Zo zorg je dat de slimste keuzes worden gemaakt.
  • Lokale overheden hoeven tevens niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden, want bij veel collega-gemeenten en –provincies speelt dezelfde thematiek. Wees dus bewust van wat we van elkaar kunnen leren en dat er door ‘af te kijken’ en ervaringen uit te wisselen, slimmere plannen kunnen worden gemaakt.

Tijdens de presentaties ontspon een levendige discussie over de kansen en uitdagingen die de fiets(er) met zich meebrengt. Na afloop werd nog uitgebreid nagepraat tijdens de borrel. De aanwezigen kregen de documentatie na afloop toegestuurd en zullen tevens worden uitgenodigd voor inhoudelijke werkgroepen rondom dit thema. Bent u geïnteresseerd in deelname aan zo’n werkgroep? Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Vrijdag 17 maart, BouwRegieNetwerk

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in en u blijft automatisch op de hoogte van de laatste ontwikkeling op het gebied van ESCo’s en energietransities.

U bent ingeschreven voor de PPS Netwerk Nederland Nieuwsbrief!